Klar for å bygge hytter i hele landet
Etter at de har kjøpt opp seks XL-Bygg varehus er Berge Hytta klare for å bygge hytter fra Midt Norge og sørover.
– Vi er nå rigget for å bygge fra Trondheim og sørover, og jobber mot å bli en landsdekkende hytteleverandør. Det sier Øyvind Bråtun som er salgs- og markedsutvikler for hytter i Berge Hytta.
Det bygges i dag ca. 5000 hytter årlig i hele landet. Til nå har Berge Hytta levert fra 35 til 50 av disse i året. Målet fremover for hytteleverandøren er å ta en større del av markedet – gjerne opp mot 4 prosent innen noen få år. Noe som blir en firedobling i forhold til i dag.
– Grunnen til at vi kan ha så hårete mål, med hele landet, er nettopp det at vi blant annet har kjøpt XL-Bygg varehusene. Og med det har et stort nettverk og samarbeid med mange flinke fagfolk. I tillegg til at vi har erfarne og dyktige selgere og byggeledere og en ledelse som satser og tilrettelegger for vekst, opplyser Bråtun.
– Vi er rigget for et stort volum
Berge Hytta leverer hele sortimentet. Alt fra byggesett, elektroklart, nøkkelferdig, skreddersydde arkitekt-tegnende og ferdige prosjekthytter en kan flytte rett inn i.
– Vi er selvforsynt med alt vi trenger av byggevarer til hele prosessen. Uansett om vi bygger et sted på Haugalandet eller på Østlandet. Vi begynner med andre ord å bli rigget for et stort volum, sier Bråtun.
Berge Sag Gruppen som Berge Hytta er en del av, eide i utgangspunktet ett XL-Bygg varehus ved Berge Sag sitt hovedkontor i Ølensvåg. I løpet av bare noen få år har de kjøpt opp seks andre XL-Bygg varehus, flere ligger langs E-134. Disse XL-varehusene ligger i Ølensvåg, Bygnes, Sauda, Edland, Åmot, Skien og Porsgrunn.
Nye markeder og konsepter
Vi treffer Øyvind Bråtun og arkitekt Camilla Thorsen bare noen dager etter at de har deltatt på en stor hyttemesse i Bergen. Det er ikke uten grunn de valgte å delta på den hyttemessen, og de var der også i fjor. Vestland skal bli et viktigere marked for dem og de er allerede godt i gang med å planlegge flere hytter for kunder i Kvamskogen, Voss, Eidfjord, Geilo og Gol.
Også destinasjoner som Hemsedal, Kvitfjell, Hafjell, Turufjell osv. er innenfor rekkevidde.
For første gang skal også Berge Hytta bygge ekstra flotte visningshytter i signaturmodeller. Mens hyttebyggingen til Berge Sag bare for noen år siden primært dreide seg om Haugalandet, Seljestad, Røldal, Vågslid, Suldal og Sauda, er altså markedet nå kraftig utvidet.
– Vi har en solid posisjon her på Haugalandet og nå er tiden moden for nye markeder. Det er jo på andre destinasjoner og markeder du kan ta nye og større markedsandeler, om du skal vokse i volum. Samtidig sprer vi jo da også litt risiko på kapitalen vi satser. Gjennom økt synlighet på flere destinasjoner med hytter og mer nasjonalt rettet markedsføring, får vi vist frem produktene til et langt større publikum, opplyser Bråtun.
Nå blir det hyttebygging Norge rundt for arkitekt Camilla Thorsen og salgs og markedsutvikler for hytter Øyvind Bråtun.
Han legger også til at Berge Hytta inngikk et samarbeid med Longva Arkitekter i Oslo for en tid tilbake og holder på å utvikle et nytt hyttekonsept som lanseres i løpet av 2020, Låm Hytta. Her er det nå mulig å følge med på hva som kommer og frem mot lansering for de som er nysgjerrige, på laamhytta.no.
– Dette er fine hytter basert på tradisjonsrike byggeskikker, med et moderne uttrykk. Standardiserte hytter til konkurransedyktige priser der konseptet er at hyttene kan bygges i elementer på fabrikk om vi ønsker det, i ulike størrelser og modeller, etter en fast mal – noe som gir forutsigbarhet både for oss og hyttekundene, sier han.
Allerede god respons
Camilla Thorsen er arkitekten bak hyttene i hyttekatalogene til Berge Sag. Hun har merket seg at nå får de som hytteleverandør oftere henvendelser fra folk i hele landet og også fra utlandet.
– Det er helt tydelig at folk utenfor Haugalandet også har fått øynene opp for oss. Østlendinger, sørlendinger, siddiser, bergensere og trøndere, ja til og med svensker og dansker som ønsker å få tilsendt forslag på hytter. Dette får vi bekreftet både når vi er ute på hyttemesser, katalogbestillinger og gjennom nye kunder som tar kontakt på telefon og mail, sier hun.